Size Matters | Monumentale tekenkunst nu

februari 2025 Gelderland januari 2025 Museum MORE

Te zien tot en met 2 februari 2025 in Museum MORE.

In de tentoonstelling Size Matters | Monumentale tekenkunst nu laat Museum MORE tientallen grote en grootse tekeningen zien. Deze werken nemen compromisloos de ruimte in en eisen de aandacht op van de beschouwer. Van tekeningen op meterslang papier of doek tot video-animatie en ruimtevullende installaties. Size Matters draait niet alleen om indrukwekkende formaten maar biedt ook een rijk spectrum aan verschillende tekentechnieken en onderwerpen. Ontdek de monumentale en magistrale kunst van 28 gevestigde en aanstormende toptekenaars uit binnen- en buitenland.

ONONTKOOMBAAR

Tekenkunst is bijna net zo oud als de mensheid zelf, maar de afgelopen decennia kreeg het pas echt erkenning als zelfstandige kunstvorm. Als kunst die een eigen (museaal) podium verdient. De keuze van de kunstenaars uit Size Matters om hun tekeningen vooral monumentale afmetingen te geven, maakt hun kunst onontkoombaar. Onmiskenbaar zichtbaar. Alle werken in de tentoonstelling en de bijbehorende catalogus zijn tenminste 2 meter hoog of breed: voor de meeste mensen groter dan zijzelf. De grootste tekening in de tentoonstelling is wel 11 meter breed! Het zijn afmetingen die van de maker naast een geestelijke ook een lichamelijke krachtinspanning vraagt. Met Size Matters vestigt Museum MORE de aandacht op deze stoere, maar minder bekende kant van de eigentijdse, internationale tekenkunst en de tomeloze ambitie van tekenaars van nu.

Jacobien de Rooij, Armada, 2019, art collection Triodos Bank

VERDWALEN

Maar het gaat niet om ‘wallpower’ alleen. Hoewel de sterke fysieke aanwezigheid van een meer dan mensgroot kunstwerk kan overrompelen, laat de tentoonstelling ook zien hoe divers de onderwerpen zijn die de kunstenaars onderzoeken. Van immersieve natuurlandschappen tot desoriënterende virtuele of dystopische werkelijkheden, en van kritische visies op actuele thema’s als oorlog, ecocide, macht en propaganda tot de grilligheid van persoonlijke herinneringen en universeel menselijke emoties. Onderwerpen die baat hebben bij een flink formaat. Iets dat kan imponeren zonder te intimideren. Iets waarbij de omgeving even wegvalt. Je wordt uitgenodigd steeds dichterbij te komen, je te laten omarmen en alle geheimen te ontdekken. Het is tekenkunst om in te verdwalen.

MET BALPEN OF STANLEYMES

De selectie van Size Matters omvat werk van tekenpioniers én jonge kunstenaars die een veelheid aan technieken toepassen. Sommigen van hen werken met traditionele materialen als houtskool, grafiet, krijt, aquarel en inkt, anderen gebruiken moderne middelen als balpen, stift, ijzervijlsel, schuurpapier en stanleymes. Vaak is papier de drager, zoals van oudsher gebruikelijk, maar ook opengekrast museumkarton, schildersdoek, flinterdun kaasdoek en magnetisch papier komen voorbij. De diversiteit aan toepassingen en verschijningsvormen die deze materialen opleveren, toont de vindingrijkheid en experimenteerdrift van de makers. Een figuratieve beeldtaal met veel aandacht voor het detail verbindt de werken stilistisch, vanuit de missie van Museum MORE om modern realisme te tonen in allerlei gedaanten.

ONTDEKKINGSREIS

Tekenkunst bestond eeuwenlang vooral in de vorm van kleine, intieme of handzame ‘voorstudies’. Tekeningen dienden als schets, ter voorbereiding van een schilderij, beeld of gebouw, of als snelle visuele aantekening, om een vluchtige indruk neer te pennen die later in het atelier werd uitgewerkt. Tekenen was vroeger de basis in het kunstonderwijs: pas als je de menselijke anatomie, licht, schaduw en perspectief correct kon tekenen, mocht je je verder bekwamen in een ander medium. Juist vanwege deze fundamentele rol geldt de tekenkunst ook als het medium dat je het dichtst bij de kunstenaar brengt, omdat diens persoonlijke gedachten en handschrift er het meest direct in te herkennen zouden zijn. Size Matters brengt de hedendaagse beschouwer op die manier dicht bij een van de diepste fundamenten van de beeldende kunst en biedt een ontdekkingsreis door een groots en fantastisch universum.

De tentoonstelling is samengesteld door senior conservator Marieke Jooren in samenwerking met gastconservator en kunstenaar Raquel Maulwurf. 

KUNSTENAARS

Danja Akulin, Agatha van Amée, Charles Avery, Hans Op de Beeck, Robbie Cornelissen, Aymeraude du Couëdic, Nicolas Daubanes, Pietsjanke Fokkema, Kepa Garraza, Cathelijn van Goor, Anouk Griffioen, Katrin Günther, David Haines, Raquel Maulwurf, Carlijn Mens, Radenko Milak, Anne Muntges, Jans Muskee, Erik Odijk, James Pustorino, Jacobien de Rooij, Amélie Scotta, Dom Simon, Lise Sore, Renie Spoelstra, Rinus Van de Velde, Levi van Veluw, Hans de Wit. 

1 gedachte over “Size Matters | Monumentale tekenkunst nu

  1. DOES SIZE REALLY MATTERS
    oftewel
    doet het er echt toe hoe groot een beeldend kunstwerk is?

    Zondag 22 december togen wij, 3 leden van kunstenaarscollectief ‘Eigen Kleur’, naar museum MORE om dit te bekijken en vooral te beleven. De werken zijn allen getekend en minimaal 2 meter breed of hoog. De diversiteit binnen de monumentale tekeningen is groot. Van hedendaags realisme naar virtueel- en digitaal beeld vertaald in houtskool, pastel, (kleur)potlood, krijt, balpen, stift en zelfs ijzervijlsel op magnetisch papier. Ook aquarel wordt gebruikt alhoewel ik dit associeer met schilderen en niet met tekenen.

    Was ik overweldigd door de afmetingen. Maakt het formaat echt uit?
    Het eerste werk waar ik op val bij binnenkomst is Black Ice van Renie Spoelstra. Een volmaakte gletcher waar het ijzige van afspat. Het papier laat glinsteringen tussen het houtskool zien waardoor ik mij uitgenodigd voel om dit werk ook van heel dichtbij te bekijken.

    Omdat mijn hart door kleur verwarmd wordt springt het werk Skog van Erik Odijk op mijn netvlies. Een monumentaal werk van houtskool en pastel op papier. Een traag ontdooiend stuk natuur die mij meeneemt naar het ijzige noorden. Geen groen te zien. Wel warme bruinen en roden naast het zwart en wit. Het contrast is overweldigend en het formaat begrijpelijk om het sublieme van de natuur te kunnen laten zien.

    En dan sta ik letterlijk in het midden, oog in oog, met het werk Paranoptique van Aymeraude du Conëdic. Een installatie met 24 levensgrote mensen in houtskool die je allemaal aankijken. Waar dan ook. Ik voel mij gevangen in hun blik totdat er opeens een bezoeker door mijn beeld loopt en besef dat ik geen onderdeel van ‘1984’, maar terug ben in 2024. Waar de dreiging van continue bekeken te kunnen worden nog steeds actueel is.

    Waar ik specifiek voor kom is het grootste werk genaamd Glitch Panorama #1 van 10 meter breed getekend door Cathelijn van Goor. Het verbeeld de uitdijende digitale wereld die onze werkelijkheid binnenstormt. Gemaakt op papier met houtskool en pastel. Lekkere vette diepzwarte houtskool voor de blanco stukken waarin het streetviewlandschap is verzwolgen door digitale haperingen. Lichter houtskool en kleuren pastel geven de vervreemde vormen weer.

    Maar had het niet op veel kleiner formaat gekund om dit beeld en de andere 27 grote werken goed te kunnen laten zien. Had het dan onopgemerkt gebleven en als onbelangrijk zijn bestempeld? Echt wel. Niet eens hoogstwaarschijnlijk. Dus size really matters. Zeker voor voor dit laatste monumentale werk waar ik als toeschouwer ingezogen word.

    De expositie Size Matters, Monumentale tekenkunst nu, is tot en met zondag 2 februari 2025 in museum MORE in Gorssel te zien en te beleven.

    Wilga Hoek
    lid van kunstenaarscollectief ‘Eigen Kleur’
    http://www.EigenKleur.com

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *